Een compacte Suzuki Swift en een circuit waar bloedstollende Formule 1-races worden gehouden. Niet twee dingen die je snel aan elkaar zou koppelen. Toch is er meer overlap tussen de twee dan je denkt. Om dat te bewijzen, gingen wij naar een Formule 1-circuit. Mét Suzuki Swift.

Vooruit, écht rubber verbranden en flink vlammen door de bochten hebben we achterwege gelaten. Niet omdat we dat niet zouden mogen of kunnen, maar omdat de binnenstad van Monaco niet het hele jaar door tot circuit is omgetoverd. Eens per jaar krijgt de stad een supersonische make-over en moeten terrassen plaatsmaken voor beroemde bochten.

Circuittijger

Wij reden van het vliegveld van Nice, via meanderende bergweggetjes, richting de beroemde stadstaat. Over start-finish op Boulevard Albert 1, langs Casino, door Mirabeau Haute, met een flinke vaart door de beroemde Grand Hotel Hairpin en daarna door Mirabeau Bas. Uiteraard slaan we bij Portier rechtsaf en koersen we dapper af op een van de beroemdste onderdelen van het Monegaskische circuit: Tunnel.

Gedroomde kompaan

Onderweg passeren we Ferrari’s, Lamborghini’s, Bentleys en Rolls-Royces. Jep, Monaco is een paradijs voor autofanaten. Geloof ons: in een stad als deze is de Suzuki Swift je gedroomde kompaan. Meer dan genoeg ruimte om met vier man op stap te gaan, genoeg power onder je kont om de vele heuvels altijd de baas te zijn en compact en wendbaar genoeg om je altijd aan te kunnen passen aan het drukke stadsverkeer. Spot je een zeldzame supercar, dan is er áltijd een passende parkeerplek in de buurt om je Swift te parkeren.

Boosterjet

Dat ‘ie gemakkelijk door de urban jungle laveert is echter niet de enige reden dat de Swift goed matcht met Monaco. De Suzuki Swift waar wij mee onderweg zijn, heeft namelijk Formule 1-genen. Je kunt ‘m namelijk bestellen met een ‘milde hybride’ aandrijving, genaamd SVHS. Da’s een elektrische hulpmotor die zijn werk doet op het moment dat de turbo’s van de 1.0-liter Boosterjet opspoelen. De accu’s van de elektromotor worden opgeladen met energie die vrijkomt tijdens bijvoorbeeld het remmen op de motor.

KERS

En daar komt de link met de Formule 1 om de hoek kijken. Als wij zeggen ‘KERS’, gaat er dan een belletje rinkelen? KERS, ofwel Kinetic Energy Recovery System, is het systeem dat energie die vrijkomt met remmen omzet in – simpel gezegd – stroom die je weer opnieuw kunt gebruiken. In het geval van de Swift betekent dat vooral: meer pep voor de motor, want doordat de elektrische hulpmotor het turbogat vult, blijft de Swift gretig. Bijkomend voordeel: hij wordt er nog zuiniger van ook.

In Monaco draait het om pk’s en gewichten. Met de Swift zijn wij spekkoper. 850 kilo schoon aan de haak en 112 pk. You do the math. Natuurlijk is de Swift geen volbloed sportwagen, maar rap is ‘ie wel en hoog in de toeren klinkt ‘ie ook nog lekker. Bijkomende voordelen bovenop die andere pluspunten: bescheiden vanbuiten, ruim vanbinnen. Strak gestyled en keurig afgewerkt. Wij zouden ‘m willen in Burning Red Pearl Metallic.

Vanaf € 15.499 heb jij een nieuwe Swift voor de deur. De uitvoering die wij testten, bestel je tegen een vanafprijs van € 20.499.

Share with your friends










Submit
Share on Pinterest