Het is een trend die al enkele jaren zichtbaar is op het internet: Twitter moet het afleggen tegen concurrenten als Facebook, Instagram, WhatsApp en Snapchat. Na een periode van elf jaar wordt het in rap tempo steeds minder gebruikt, zo blijkt uit de volgende statistiek. Veel gebruikers zijn steeds minder te spreken over de limiet van 140 tekens en de stortvloed aan negativiteit die het sociale medium kent. Voor velen reden genoeg om over te stappen op het ‘nieuwe Twitter’: Mastodon. De afgelopen twee dagen kende de app een groei van 73% en verwelkomde het al 40.000 gebruikers. Grote vraag is alleen: wat is Mastodon?

 

Hoe werkt Mastodon?

Maar waarom zou je van Twitter naar Mastodon overstappen, het blauwe vogeltje inruilen voor een mammoet? Het is immers vrijwel hetzelfde. Welnu, Mastodon doet er alles aan om negativiteit en racistische/seksistische uitspraken uit te bannen. Ook alle advertenties worden zoveel mogelijk van Mastodon geweerd.

Naast deze maatregelen heb je meer vrijheid om te schrijven wat je wilt. In plaats van de bekende 140 karakters is er nu ruimte voor 500 tekens. Dat betekent meer dan drie keer zoveel ruimte. Ook kun je aan deze Mastodons (heten ze zo?) disclaimers toevoegen en ze zelfs per stuk privé maken.

Het laatste grote verschil is de manier waarop de berichten in je tijdlijn verschijnen. Deze zijn chronologisch zichtbaar en niet volgens een algoritme. Zo wordt er dus alles aan gedaan om een verbeterde versie van Twitter op de markt te zetten. Aanmelden voor de dienst doe je hier!

Mastodon-Social-media-Twitter

Telegram

De massale overloop van Twitter naar Mastodon doet ons denken aan de hype die in 2014 rond de app Telegram was. Deze chatdienst werd gepresenteerd als ‘het nieuwe WhatsApp‘, wat destijds voor het astronomische bedrag van 21,8 miljard dollar was overgenomen door het Facebook van Mark Zuckerberg. Wegens privacyredenen zorgde de deal voor veel commotie en dreigde men en mass Telegram te gebruiken. Iets wat een voortvarend begin kende, maar uiteindelijk door onvoldoende mensen werd gedaan. Zo snel als de app dus opkwam, zo snel daalde het ook weer in populariteit.

Share with your friends










Submit
Share on Pinterest