Met zijn sieradenmerk Buddha to Buddha durft Batul Loomans recht tegen de stroming in te gaan. Ambacht, authenticiteit en originaliteit voeren bij zijn label de boventoon. ‘Gebruik je machines, dan krijg je een glad en dood product. Daar zit geen karakter in.’

“Iedere schakel moet perfect zijn en om dat voor elkaar te krijgen moet je serieuze technische skills hebben. Jij en ik gaan dat in nog geen honderd jaar voor elkaar krijgen,” vertelt Batul Loomans bevlogen als we hem vragen naar het niveau dat vereist wordt van de zilversmeden die in Bali voor Buddha to Buddha werken. “We leven in een tijd waarin we gewend zijn dat alles patsboem klaar is, maar we leven ook in een tijd waarin mensen willen kunnen voelen en aanraken. Kunnen voelen in hun hart. Laat Apple-computers maar strak zijn, dan zorgen wij wel dat mensen hun gevoel ook kunnen dragen.”
De link tussen Buddha to Buddha en Bali is sterk. Niet alleen op spiritueel gebied, ook als het gaat om ambacht. Loomans vertelt dat de zilvercultuur daar honderden jaren teruggaat en dat een sieraad op verschillende manieren waarde vertegenwoordigt. Als gewicht in zilver, maar ook als iets wat bij speciale gelegenheden aan elkaar wordt gegeven. “Het is op diverse manieren een investering. Onze eerste armband, de Batul, kostte destijds zo’n 90 euro. Nu is die prijs 539 euro.”

BuddhatoBuddha01

Van generatie op generatie
Ambacht neemt tijd in beslag. In één Buddha to Buddha-armband zit zo’n twee tot drie dagen arbeid, dat wordt verricht door vijf tot acht verschillende smeden. “De ene smid zet de schakel eraan, de andere soldeert alles aan elkaar. In een tijd waarin alles sneller gaat, kiezen wij nog altijd voor puur ambacht. Een ambacht dat in Bali van generatie op generatie wordt doorgegeven. Deze kunde kun je niet even in een weekje leren, het is de hand van de meester.”
Juist die hand van de meester voegt, naast onberispelijke kwaliteit, nog een extra element toe aan de sieraden van Buddha to Buddha. Loomans: “Een armband gaat twee tot drie dagen lang door mensenhanden heen en dat maakt dat elk stuk uniek is. Iedere keer dat ik de smeden aan het werk zie, val ik stil. Ze zijn gefocust aan het werk, met de grootst mogelijke precisie in detaillering en afwerking. Meditation in action. Heb je die kwaliteit niet van binnen, dan kun je dit werk niet doen.”
Het zal je niet verbazen dat Buddha to Buddha ervoor zorgt dat hun vaklui goed verzorgd worden. Ze worden goed betaald en overwerken mag, maar moet niet. Alleen al in Bali werken honderden mensen voor het merk, zelfs verschillende generaties uit één familie. “De opa’s en vaders vinden het mooi om te zien dat ook hun nageslacht het ambacht leert. We hebben een aantal opperhoofden die al lang voor ons werken, die mensen onder hun hoede nemen en opleiden.”

“Wij gaan geen robotarmband maken. Gebruik je machines dan krijg je een glad en dood product. Er zit geen karakter in”

Meer dan zilver
Om nieuwe technieken te kunnen toepassen zonder de ziel van het sieraad teniet te doen, past Buddha to Buddha deze voornamelijk toe in de ontwerpfase. Loomans vertelt over 3D-technieken waarmee schakels uitgeprint kunnen worden, om te kunnen kijken hoe deze om de pols vallen. Innovatie ter ondersteuning van het ambacht, in plaats van ter vervanging van het mensenwerk. “Wij gaan geen robotarmband maken. Gebruik je machines dan krijg je een glad en dood product. Er zit geen karakter in.” De eerstvolgende vernieuwing binnen het merk is een extra sieradenlijn waarvoor geen 925 sterling zilver gebruikt gaat worden, maar goud. Kleinschalig, met een paar armbanden en ringen.
“We hebben er speciaal een expert voor aangetrokken. Met zilver zijn we bekend, werken met goud gaat weer heel anders. Het metaal heeft een totaal andere hardheid, een ander gewicht en het materiaal valt ook anders om de pols. Hoe het eruit gaat zien? Denk aan onze oorspronkelijke schakels, maar dan in goud.”
De stap die Loomans daarna voor zich ziet is het verwerken van diamant in een Buddha to Buddha-sieraad, maar vooralsnog is dat toekomstmuziek. “Met onze eerste collectie in goud zijn we al een aantal jaren bezig, diamant is weer een totaal andere uitdaging. Tot nu toe heb ik één keer eerder met de steen gewerkt, voor niemand minder dan Snoop Dogg. Gebruiken we nieuwe materialen, dan doen we daar uitgebreid studie naar. Je moet er namelijk altijd voor zorgen dat je de verfijning kunt blijven bieden.”

Share with your friends










Submit
Share on Pinterest