Amerikaans
“Mijn werk heeft veel gemeen met de Amerikaanse manier van praten. Daar word je bijvoorbeeld begroet met: ‘Je ziet er prachtig uit, laten we snel afspreken!’ Klinkt gezellig, maar het betekent niet dat je er écht mooi uit ziet of dat jullie ooit zullen afspreken. Het is een oppervlakkige manier om een gesprek te beginnen. Mijn sculpturen zijn net zo. Op het eerste gezicht lijken ze alleen shiny en luxueus, maar er zit een veel grotere boodschap achter. Die zie je alleen als je niet blijft hangen bij de eerst indruk. Daarmee leg ik een deel van de verantwoordelijkheid bij de bezoekers. Zij moeten de tijd nemen om zich op de details te focussen.”

Winkelkar
“Een voorbeeld daarvan is The Reagonomic Youth. Dat is een sculptuur waarbij ik een weerballon heb opgeblazen in een winkelkarretje. Daarvan heb ik een mal gefabriceerd, zodat ik het geheel kon namaken met roestvrij staal. Op het eerste gezicht ziet het er grappig en fancy uit, maar dat is het helemaal niet. In LA zie je veel zwervers die hun winkelkarretjes voortduwen. Op een dag zag ik zo’n kinderversie daarvan met daarin een fles drank bij mij voor de deur staan. Dat vond ik ontzettend deprimerend. Alsof volwassen zwervers niet erg genoeg zijn, leek het er nu op dat een kind zo’n zelfde leven leidde. Dat karretje staat voor mij symbool voor wat er in Amerika aan de hand is. De extreme rijkdom van sommigen staat lijnrecht tegenover de troosteloosheid van anderen.”

Share with your friends










Submit
Share on Pinterest