Vergeet de brandende sporen, de vele opsmuk en de flux capacitor. De DeLorean DMC-12 was in eerste instantie helemaal geen futuristische filmster, maar een consumentenauto. Niet zomaar een, maar een lichtgewicht sportauto met vleugeldeuren en een relatief potente zespitter. Na ruim dertig jaar van afwezigheid, gaat het merk in 2017 beginnen aan haar wederopstanding.

Naamgever John DeLorean was in de jaren zeventig van de vorige eeuw een grote naam binnen de autoindustrie. Mid-seventies lanceert hij zijn eigen automerk, DeLorean Motor Company. Zijn eerste auto, van de hand van designer Giorgetto Giugiaro, is de DMC-12. Een tweezits sportkanon met een ongespoten body van roestvrijstaal en tot de verbeelding sprekende vleugeldeuren.

Tussen ’81 en ’82 worden er zo’n 9000 DMC-12’s gebouwd in de fabriek die niet in Amerika, maar in Noord-Ierland staat (iets met belastingvoordeel en een kapitaalinjectie door de overheid), maar uiteindelijk moet John DeLorean zijn sprookje failliet laten gaan. Een slimme ondernemer kocht uiteindelijk de rechten op de merknaam en het logo en alle beschikbare reserveonderdelen op. En deze slimme ondernemer mikt op een revival van het merk.

In 2017 komt het merk met driehonderd exemplaren van een nieuwe sportwagen. Om het publiek vast warm te maken is er al een gelikte commercial gemaakt waarin een hoofdrol is weggelegd voor de DMC-12 van modeondernemer Bobby Hundreds. Kijk en oordeel zelf. Wat verwacht jij van deze wederopstanding?

Share with your friends










Submit
Share on Pinterest